Thursday 25 October 2012

MARAH vs SABAR.

Bismillah.
Wulamak, macam gempak je kan tittle entry aku *perasan. Orang lain tengah sibuk buat preparation sambut raya, aku pulak sibuk gatal tangan buat entry macam ni yang takde kena mengena langsung dengan Aidiladha..
Dah ilham datang tak diminta, layan je laahhh. Huhu..

Kenapa ada perasaan marah ?

Soalan senang lagi tak mencabar minda aku tanya kat diri aku sendiri. Sudah tentu ianya fitrah unik yang Allah ciptakan buat makhluk istimewa-Nya yang bernama manusia. Sebenarnya aku tetiba teringat balik zaman sekolah especially sekolah rendah. Aku rasa pelik dengan perasaan marah yang sangat cepat terhasil dalam diri aku dulu. Mudah sangat rasa nak marah ! Mudah nak melenting !


Hahaha.. Aku confirm ramai yang rasa tak percaye terutama bagi yang kenal aku since primary school. Tak perlulah aku describe macam mana but of course, my family know me better. Family aku lah satu-satunya orang yang mengenali baik buruk diri aku. Kadang-kadang marah tak bertempat -.-' Sekarang ?

Sekarang of cos perasaan marah tu masih ade. Takkan hilang terus kot. Haha.. But just remember that everytime rasa nak marah, kena fikir dalam-dalam. Fikir baik buruk dan keperluan nak marah tu sendiri. Kenapa nak mudah rasa marah sedangkan kita ada sifat sabar ? Sifat sabar merupakan anugerah.
Bukankah sabar itu separuh daripada iman. *sentap jap


Kadang-kadang timbul rasa yang sifat marah melambangkan kekuatan or kekuasaan dalam sesuatu perkara. Owhhh peliss lah liyana, buanglah negative mindset tu jauh-jauh. Sudah terang lagi bersuluh.
Nabi SAW telah bersabda :

''Kekuatan itu bukanlah ketika menang dalam pertarungan,
sesungguhnya kekuatan yang sebenar ialah apabila dapat menahan diri dari kemarahan''.


Moga kita semua dipelihara dan dijauhkan dari segala sifat negatif yang hanya akan mendatangkan keburukan pada diri sendiri. Salam Aidiladha..

No comments:

Post a Comment